MANGEL
Båten skal etter loven tilfredsstille kravene til alminnelig god vare slik som det fremgår av forbrukerkjøpsloven § 15 og kjøpsloven § 17. Hvorvidt det foreligger en mangel vil bero på en helhetsvurdering i forhold til hva som er avtalt.
REKLAMASJON
Dersom det foreligger en mangel er man nødt til å reklamere innen rimelig tid. I forbrukerkjøpsloven § 27 1.ledd er denne fristen angitt til og aldri være kortere enn 2 måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
AVHJELP
Selger vil typisk ha rett til å utbedre mangelen noe som i praksis vil kunne være aktuelt dersom selgeren er en næringsdrivende. Dersom selger er en privatperson vil dette i praksis sjelden skje.
HEVINGSKRITERET
Kriteriene for å heve er forskjellige avhengig om kjøpet reguleres av forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven. Etter forbrukerkjøpsloven er kriteriet «ikke uvesentlig mangel» i forhold til det som er avtalt og man kunne forvente på basis av de opplysningene som man fikk fra selger, mens kriteriet etter kjøpsloven er «vesentlig mangel». For en ikke-jurist kan disse kriteriene fremstå veldig like, men det skal altså mer til for å heve etter kjøpsloven enn forbrukerkjøpsloven.