Det skjer ikke sjelden at det oppstår uenighet og tvister mellom forbrukere og håndverkere om et arbeid som er utført. Uenighetene kan knytte seg til alle de ulike leddene i prosessen, som for eksempel manglende fremdrift, svikt eller mangler ved utførelsen av arbeidet, forskriftsmangler, overfakturering og uenighet rundt sluttoppgjøret.
Kjøp av håndverkertjenester reguleres av håndverkertjenesteloven. Loven gjelder alle avtaler eller oppdrag om bestemte tjenester, eksempelvis reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygging m.m. som inngås mellom tjenesteytere i deres næringsvirksomhet og forbrukere.
Håndverkertjenesteloven er imidlertid avgrenset mot oppføring av ny bolig. Mens håndverkertjenesteloven regulerer rehabilitering og vedlikehold av boliger, gjelder bustadoppføringslova oppføring av nye boliger. Det oppstår ikke sjelden spørsmål om man står overfor oppføring av ny bolig eller en håndverkertjeneste.
Det avgjørende må i alminnelighet være den fysiske sammenhengen. Om et eksisterende bygg utvides med nye rom som henger sammen med tidligere boligrom, bør arbeidet som hovedregel regnes som en håndverkertjeneste. Dersom arbeidet derimot er dominerende i forhold til det eksisterende bygg, vil man imidlertid kunne tale om boligoppføring.
Privatpersoner i boligtvister vil ofte vil ha rett til å få dekket utgifter til juridisk bistand og sakkyndig gjennom skade, hus- eller innboforsikringen. I slike tilfeller vil din forsikring normalt ha en rettshjelpsforsikring, som dekker opptil 100.000 kroner av. Det eneste du som kunde må gjøre er å dekke egenandelen i henhold til dine forsikringsvilkår.
Ta kontakt med oss for en uforpliktende vurdering av din sak.