Hjem > Aktuelt

Oppsigelse – har arbeidsgiver gjort det riktig?

Når arbeidsgiver avslutter et arbeidsforhold ved oppsigelse, skal arbeidstaker få denne skriftlig. Få arbeidstakere er kjent med at oppsigelsen må oppfylle visse krav til form og innhold.

Ved mottak av en oppsigelse er det derfor som arbeidstaker viktig å være bevisst på og sjekke at oppsigelsen oppfyller alle lovens formkrav.

Krav til utforming av oppsigelsen

Arbeidsmiljøloven § 15-4 krever at oppsigelsen er skriftlig. En muntlig oppsigelse fra arbeidsgiver til arbeidstaker oppfyller ikke kravet.

Deretter må oppsigelsen leveres personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakeren. Når oppsigelsen er kommet frem til arbeidstakeren, anses den som virksom.

At oppsigelsen må leveres personlig eller sendes rekommandert, er ifølge lovens forarbeider kun en ordensregel. I rettspraksis har for eksempel en oppsigelse formidlet over e-post blitt ansett som et tilfredsstillende alternativ til personlig overlevering. Det er likevel slik at arbeidsgiveren har bevisbyrden for at oppsigelsen er mottatt av arbeidstaker, dersom den er oversendt på annen måte enn lovens beskrivelse.

Den skriftlige oppsigelsen må også inneholde visse opplysninger fra arbeidsgiver til arbeidstaker. Den skal opplyse om arbeidstakers rett til og frister for å kreve forhandlinger og søksmål, retten til og frister for å fortsette i stillingen, samt hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt ved en eventuell tvist. Oppsigelsen skal også inneholde opplysninger om fortrinnsrett dersom oppsigelsen er begrunnet i virksomhetens forhold.

Konsekvenser ved brudd på formkravene

Dersom arbeidsgiver meddeler en oppsigelse som ikke oppfyller en eller flere av formkravene i arbeidsmiljøloven § 15-4, kan konsekvensen bli at oppsigelsen er ugyldig.

Mottar arbeidstaker en formuriktig oppsigelse, og reiser søksmål innen fire måneder etter oppsigelsen fant sted, sier arbeidsmiljøloven § 15-5 at oppsigelsen skal kjennes ugyldig. Arbeidsforholdet skal da som hovedregel fortsette.

Loven har likevel et unntak for de tilfeller der særlige omstendigheter gjør det åpenbart urimelig å fortsette arbeidsforholdet. Det skal imidlertid mye til for at en formuriktig oppsigelse ikke kjennes ugyldig.

Blir oppsigelsen kjent ugyldig, kan arbeidstaker kreve erstatning for arbeidsgivers brudd på formkravene.

 

Les mer om oppsigelse/avskjed her. 

Nyttige lenker:

Kontaktpersoner

Google Translate

We use Google Translate on this page. It can result in incorrect translation.

Send din problemstilling

Å sende inn din problemstilling til oss er helt uforpliktende. Vi må først se på din sak for å finne ut hvordan vi best kan hjelpe deg videre.

Fyll ut skjema, så tar vi kontakt så snart som mulig.

Du kan også ringe oss på telefon eller sende inn problemstilling via vår e-post. 

T: +47 21 09 59 95
E: kontakt@avco.no