KONTAKT OSS FOR EN VURDERING AV DIN SAK
Hvordan foregår prosessen?
Mangel/forsinkelse
Dersom arbeidet som er utført avviker fra det som er avtalt, vil dette kunne innebære en mangel eller forsinkelse.
Dersom det er inngått skriftlig avtale må det tas utgangspunkt i denne. Ofte vil imidlertid kontrakten mellom dere bestå av ulike telefonsamtaler eller e-post-korrespondanse. Det må derfor først klarlegges hva håndverkeren og du har avtalt. Husk at dersom tjenesten faller inn under håndverkertjenesteloven kan ikke kontrakten gi deg mer ugunstige vilkår enn loven tilsier.
Under arbeidene kan det oppstå forsinkelser. En klassisk situasjon er at en håndverker ikke møter opp til avtalt tid eller at arbeidet tar lengre tid enn forutsatt. Dette kan innebære et mislighold som kan gi deg krav på prisavslag eller erstatning, eller heving av avtalen.
Dersom arbeidene som utføres er dårlig utført, materialene er dårlige enn forutsatt, eller arbeidet ellers er strid med forskrifter, vil dette også i mange tilfeller utgjøre en mangel.
Nøytral reklamasjon
Når mener du har oppdaget en mangel er det viktig at du reklamerer overfor håndverkeren innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen. Ofte kan det imidlertid være vanskelig å avgjøre om forholdet utgjør en mangel. Det man da gjør er å gi håndverkeren en nøytral reklamasjon hvor man gir uttrykk for at arbeidet som er utført ikke er i henhold til det avtalte og at man vil kunne komme til å gjøre mangelsbeføyelser gjeldende.
Et viktig virkemiddel man har i en slik situasjon er å holde tilbake hele eller deler av betalingen.
En advokat kan også bistå med å hyre en sakkyndig som kan gå over arbeidet å gi en mer kvalifisert mangelsvurdering. Det kan også være klokt å kontakte forsikringsselskapet ditt så tidlig i prosessen som mulig. Dersom du har husforsikring og/eller innboforsikring kan juridisk bistand fra advokat ofte være dekket av forsikringen med unntak av en egenandel.
Spesifisert reklamasjon
Når omfanget av mangelen/forsinkelsen er kartlagt vil advokaten hjelpe deg med å utforme en spesifisert reklamasjon til håndverkeren. Dette vil kunne være krav om at håndverkeren retter det mangelfulle arbeidet, krav på prisavslag eller erstatning.
Klage – Stevning/forliksklage
Håndverkerklagenemnda er et eget organ som er opprettet for å kunne løse slike tvister. En forutsetning er at håndverkeren er medlem i en organisasjon som er med på ordningen. Dersom du ikke skulle få medhold her står du fritt til å kunne ta saken videre til domstolene.
Advokaten vil gå igjennom saken med deg med tanke på å reise sak for domstolene. Dersom ditt krav utgjør mindre verdier enn 100.000 kroner skal saken først reises gjennom forliksklage til forliksrådet i kommunen som arbeidet er utført, typisk der den faste eiendommen ligger.
Dersom det er større verdier en dette vil man kunne reise saken for tingretten. Retten skal ta endelig stilling til utfallet i saken. Dersom du her vinner frem vil som regel motparten måtte dekke dine utgifter i saken i tillegg til hva du måtte få som en følge av mangelen.