Forbrukerens plikt til å sannsynliggjøre kjøpet

Av: Frede Rangnes og Isabel Borgstrøm

Forbrukerkjøpsloven gir deg som forbruker gode rettigheter. Dersom det foreligger mangel på en vare du har kjøpt kan selger være pliktig til å rette feilen, gi deg prisavslag, ny vare eller levere pengene tilbake. Forbrukerkjøpsloven gir dermed forbrukeren et sterkt vern. Loven er imidlertid taus om én viktig ting; hva du som kjøper må gjøre for å sikre deg rettigheter før du fremmer mangelskrav mot selger.

Et eksempel: Du har kjøpt deg et par nye bukser i en butikk. Fornøyd med hvordan buksene sitter takker du nei til kvittering ved kjøpet. Etter fire måneder løsner knappene på buksen. Du går irritert tilbake til butikken og krever at feilen rettes. Den butikkansatte beklager det inntrufne og sier at feilen rettes ved visning av kvittering.

Butikken er her i sin fulle rett til å kreve kjøpsbevis før mangelen rettes. Det er din plikt som kjøper å bevise at buksen er kjøpt i den aktuelle butikken og når dette ble gjort. Med andre ord er det kjøper sitt ansvar å sannsynliggjøre kjøpet.

Kvittering er det beste bevis for å sannsynliggjøre et kjøp. Det er derfor alltid lurt å ta vare på kvitteringen og eventuelt også ta et bilde av den som lagres digitalt. Har du mistet kvitteringen vil de fleste butikker akseptere visning av kontoutskrift. Varen du har kjøpt fremgår imidlertid ikke av utskriften, hvilket medfører at enkelte butikker kan ha rett til ikke å godta denne som kjøpsbevis. Forbrukertvistutvalget har imidlertid flere ganger godtatt kontoutskrift som sannsynligjøring av kjøpet. Sjansen for at kontoutskrift godkjennes som kjøpsbevis er større hos de større butikkjedene.

Har du kjøpt en vare kontant uten å ta imot kvittering, har du som hovedregel ikke rett til å fremme krav mot selger. Det er forbrukerens ansvar å sikre egen rett og butikken har ingen plikt til å ta imot en mangelfullvare uten fremleggelse av kjøpsbevis. Først når du har sannsynliggjort kjøpet vil du kunne påberope deg vernet som forbrukerkjøpsloven gir.

Trenger du bistand innen forbrukerett? Vi har erfarne advokater klare for å bistå deg. Ta kontakt for en uforpliktende samtale.

Ta gjerne kontakt med oss angående temaet

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Telefon (obligatorisk)

Emne

Melding